Mercy for Mankind

lørdag, februar 23, 2008

Istikhara-bønnen

Al lovprisning tilkommer verdnernes Herre, som ingen partner eller ligestillet har. Fred og velsignelser være med vores mester, verdnernes Nåde, Profeten Sayyiduna Muhammad sallallahu ’alayhi wa sallam, hans rene Familie og ædle Ledsagere.

Når man står over for at træffe vigtige beslutninger, inden for rammen af tilladte ting, findes en måde (en bøn), hvorpå man kan spørge Allah ta’ala, om hvorvidt den pågældende handling vil være godt at udføre. Denne bøn kaldes istikhara-bønnen og fremgår af adskillige sahih ahadith.

”Istikhara” betyder at ”søge godhed fra Allah”, og er, at man spørger Allah om hjælp, når man står over for at træffe et vigtigt valg. Den, som gør istikhara, er som den, der spørger Allah om vejledning om hvorvidt en handling er god for denne eller ikke. Ofte beder folk denne bøn, før valget af ægteskab, og dette er uden tvivl en god ting at gøre.

I al-Bukhari berettes det af Jabir bin ‘Abdullah radi Allahu ’anhu, at Profeten sallallahu alayhi wa sallam ret ofte plejede at opfordre sahaba til at gøre istikhara.

Måden istikhara bønnen udføres på er at man beder en bøn af to rak’at og straks efter færdiggørelsen af denne bøn, reciterer man nedenstående dua – hvor man før og efter denne du’a bør recitere fred og velsignelser (salawat) på vore elskede Profet sallallahu ’alayhi wa sallam.




ovenstående er taget fra Islamicacademy.org


Allâhumma innî astakhîruka bi ‘ilmika wa astaqdiruka bi qudratika wa asaluka minfadlika l-adhîm fa innaka taqdiru wa lâ aqdir wa ta'lamu wa lâ a'lam wa anta ’allâmu l-ghuyûb. Allâhumma in kunta ta'lamu anna hâ'dhal-amra* khayrun lî fî dînî wa mâ'âshî wa 'âqibatiamrî wa 'âjili amrî wa âjilih, faqdurhu lî, wa yassirhu lî, thumma bârik lî fîhi wa inkunta ta'lamu an'na hâ'dhal-amra* sharrun lî fî dînî wa mâ'âshî wa 'âqibati amrî wa’âjili amrî wa âjilihi fasrifhu 'annî wasrifnî ’anhu waqdurliya l-khayra haythu kâna thum'ma ardinî bihi.


Oh Allâh, jeg søger det gode fra Dig ved din viden, og jeg søger evne ved Din magt, og jeg beder Dig om Din storslåede belønning. Sandelig er du mægtig, mens jeg ingen magt har, og Du ved, mens jeg intet ved, og du besidder al viden om alt det usete.Oh Allâh! Hvis dette ifølge din viden er godt for mig, i min religion, mit liv, mit endeligt, i dette liv og i det hinsides, så gør det til min skæbne og gør det let for mig, og gør det velsignet for mig. Og hvis dette ifølge din viden er dårligt for mig, i min religion, mit liv, mit endeligt, i dette liv og i det hinsides, så afhold det fra mig og afhold mig fra det, og bestem det gode for mig hvor det end er, og gør mig så tilfreds med det.

Bemærk, at når man kommer til ordet ” hâ'dhal-amra” (optræder to gange i det ovenstående) som betyder ”denne gerning” skal man tænke på det man har i sinde, eller evt. nævne det her.

Nogle gange er det tilstrækkeligt at gøre istikhara en enkelt gang, og nogle gange skal man gøre det flere gange. Hvis man ikke har fået et tilfredsstilende tegn på det man spørger om, anbefales det at man gør istikhara op til 7-10 gange (dvs. i 7-10 dage). Det anbefales, at man straks efter at have udført bønnen, lægger sig til at sove i tilstand af wudu’ (rituelle renhed), og hvis muligt med ansigtet vendt mod bederetningen, hvilket er Profetens sallallahu alayhi wa sallam sunna.

Når man sover, kan man se noget i sin drøm som hjælper én med at træffe valget. Ser man eksempelvist noget hvidt (fx hvide ting; mælk, hvidt papir, hvide skyer, hvidt tøj osv.) eller grønt (græs, planter, træer, grønne lys), så er det tegn på at handlingen man spørger om, er god. Ser man rødt (blod, røde frugter osv) eller sort (sort vand, sort væg osv.), så tegnet som værende dårlig og undgå den. Det kan også være at når man vågner, at man har en fornemmelse i hjertet om det ene frem for det andet, som svar på sin bøn.

Det er ikke altid at man ser noget i en drøm, eller får en fornemmelse om at vælge det ene frem for det andet. Når man oprigtigt gør istikhara, vil Allah vise den vej, som er bedst for én. Så selv hvis man ikke føler at man har fået et tegn eller har set noget i drømmen, vil det som sker naturligt efter at have gjort istikhara-bønnen være det bedste for en.

I perioder eller tidspunkter hvor man ikke må bede (fx når kvinder i deres månedlige periode eller der er en anden årsag) anbefales det, at man blot læser den ovennævnte du’a – uden at bede de 2 rak’at, som man ville bede under normale omstændigheder.

Det er uønsket at ”påskynde” sig i at få et svar, dvs. at man siger og tænker, ”hvorfor er min bøn ikke er blevet hørt endnu”. Man skal sætte sit lid til Allah, og Profeten sallallahu ’alayhi wa sallam sagde: ”Jeres bønner bliver besvaret, med mindre i skynder jer og siger: ”Jeg bad, men der kom intet svar”.”

Det er ikke tilladt at gøre istikhara for at spørge om ting, som er åbenlyse, fx at spørge om man skal bede en bøn eller betale zakat, eller om man må drikke alkohol eller ikke. Derimod kan man spørge om hvorvidt man skal tage imod et arbejdstilbud eller om hvorvidt indgåelse af ægteskab med en person vil være godt for én og ligende.

Det har altid været anbefalet af de store lærde, at man, inden man gør istikhara, drøfter den pågældende sag med lærde, og derved får nogle råd og vejledning, da man ellers i et sådan tilfælde ofte vil have tilbøjelighed til at hælde mere til det man synes om, og måske i de tilfælde overse nogle detaljer, som er vigtige ikke at overse.

Må Allah hjælpe enhver som oprigtig søger Hans hjælp, og må Allah tilgive skriveren og læseren af dette. Ameen, thumma ameen

af Ummati, 31. juni 2007

Ved fejl i teksten, så oplys mig om det, og lad mig rette op på det.