Mercy for Mankind

fredag, april 22, 2005

Vel hører han sit folk

Imâm al-Ghazâli, rahmatullâhi ta'âlâ 'alayhi, skriver:

Profeten, sallallâhu 'alayhi wa sallam, sagde: "Ti gode gerninger bliver skrevet til enhver fra mit folk som søger velsignelse (as-salât) over mig , og ti slette gerninger bliver udvisket fra dennes regnskab. Og han, sallallâhu 'alayhi wa sallam, sagde: "Ingen sender en fredshilsen (as-salâm) til mig, uden at Allâh returnerer min sjæl til mig, så jeg selv kan besvare hilsenen.

Allâhs Sendebud, sallallâhu 'alayhi wa sallam, sagde: "Hvis nogen (skriftligt) nedskriver en velsignelse over mig, vil englene ikke ophøre med at søge om tilgivelse for denne, sålænge mit navn står i den bog (eller på det papir)." Han, sallallâhu 'alayhi wa sallam, sagde yderligere: "Der er engle på jorden som rejser rundt for at bringe mit folks fredshilsener til mig.

Det berettes at 'Umar ibn al-Khattâb, må Allâh være tilfreds med ham, efter Profetens, sallallâhu 'alayhi wa sallam, bortgang blev hørt grædende: "Du betyder mere for mig end min far og mor, O Allâhs Sendebud! Der var engang en palmetræstub, som du plejede at stå ved, når du talte til folk. Men da folkemængden steg, indførte du en talerstol, så alle kunne høre dig. Træstubben sørgede og begrædede adskillelsen fra dig, indtil du lagde din hånd over den og beroligede den. Endnu større ret har vi dit folk til at længes efter samme, for nu er du skilt fra os.

Du betyder mere for mig end min far og mor, O Allâhs Sendebud! Så storslået er din værdi i Hans Syn, at Han (Allâh) har sat lighedstegn mellem lydighed over for dig, med lydighed over for Ham selv, for Han, Storslået og Prægtig er Han, sagde: "Den, som adlyder Sendebudet adlyder Allâh" (an-Nisâ, 4:80)